geplande route

Big Bend National Park - Rio Grande Village

maandag 13 april 2015

Het weer is hier zeer veranderlijk, als we opstaan is het steenkoud in de camper en buiten is het somber. Tijdens het ontbijt trekt er een dichte mist om ons heen maar als we weg rijden komen de eerste zonnestralen tevoorschijn. Een half uur later hebben we een strak blauwe lucht maar om half twee rijden we weer onder een dik wolkendek. Aan het einde van de middag op de camping is het erg warm en de rest van de avond zitten we buiten.
Pecos River
Even terug naar vanmorgen, Del Rio ligt aan de rand van Amistad National Recreation Area. We moeten door dit gebied naar het westen, het is een mooi park rondom een groot grillig gevormd meer. Aan het einde van het park stoppen we even op de brug over de Pecos River om het mooie uitzicht te bewonderen en dan rijden we verder over de Highway 90. Het is een heerlijk rustige weg, we komen gemiddeld één auto per kwartier tegen, we genieten van de omgeving. Ook hier weer veel ranches langs de weg maar ook grote stukken met alleen maar hoge cactussen, yucca’s met grote bloemtrossen en wat lage struikjes. Onderweg moeten we stoppen bij een controlepost van de Border Control en staat een grote herdershond te ruiken aan de camper. We moeten langs een mobiele vrachtwagenscanner rijden en dan parkeren en onze paspoorten tonen, de stempels worden gecontroleerd en nadat we vertelt hebben wat we zo al komen doen, wordt ons een safe trip gewenst en worden we niet als Mexicaanse mensensmokkelaars aangemerkt. Tijdens de gehele rit zien we veel auto’s van de Border Control en de State Police op de uitkijk staan of auto’s van passanten controleren.
In Langtry stoppen we bij het Operahouse van Judge Roy Bean, de kleurrijke en controversiële rechter uit 1880. Judge Roy Bean runde een saloon, die tevens dienst deed als rechtszaal en biljartzaal. Zijn eigen woning daarachter noemde hij het Operahouse. De originele rechtszaal / saloon met biljart staat er nog steeds en is goed bewaard gebleven. Judge Roy Bean was een man met een groot rechtsgevoel, hij loste vele conflicten op. De Gouverneur van Texas was hier content mee en benoemde hem, rond 1880, tot de Judge in “the West van de rivier de Pecos". Hij sprak de taal van de kolonisten en de prairie en regeerde met straffe hand, hij handhaafde de door hem aangepaste wet met vooral humor en zijn zes-shooter revolver. Om het huis heen is nu een bijzonder mooie cactustuin aangelegd, wij brengen daar een aangenaam uurtje door.
Torrey yucca
De rest van de route blijft zo lekker rustig, we tanken in Sanderson de op één na laatste plaats voor we het Big Bend National Park in rijden en dat blijkt een goede zet, want in het laatste dorpje Marathon is de benzine een heel stuk duurder en in het nationaal park zelf nog weer veel duurder.
Bij de ingang van het Big Bend NP kopen we een parkenpas waarmee we een jaar lang alle nationale parken van USA in mogen. Het is dan nog een uurtje rijden naar Rio Grande Village, een nederzetting aan de rivier de Rio Grande die over een lengte van 400 km de grens vormt met Mexico. Big Bend National Park is het grootste beschermde gebied van de Chihuahuawoestijn met een rijke ecologie met meer dan 1.200 plantensoorten, meer dan 450 soorten vogels, 56 soorten reptielen en 75 soorten zoogdieren. Het park beslaat een oppervlakte van 3.242 km². Big Bend ligt zuidelijker en westelijker dan de rest van Texas, en staat daarom onder invloed van weersveranderingen die uit de Grote Oceaan in het oosten. Er heerst overwegend een woestijnklimaat, met grote temperatuurverschillen. Het landschap van Big Bend National Park wordt bepaald door  de volgende drie elementen; de bergketens, Dead Horse Mountains en de Sierra del Carmen, de Chihuahuan-woestijn en de rivier Rio Grande. Hierdoor ontstaat een scherp contrast tussen droge, snikhete gebieden en de machtige bergen in de verte en de snelstromende rivier.
Bluebonnets
Naast de vele soorten cactussen, waaronder agave, yucca en prickly pear en bomen als jeneverbes, mesquite en meerdere soorten hittebestendige eikenbomen, is dit het ook het terrein van wilde bloemen. Na de regelmatig opduikende regenbuien lijkt de woestijn heel even op de Keukenhof. In deze periode dus heel kleurrijk, we stoppen onderweg een aantal keren om cactussen en de bluebonnet te fotograferen en komen om 17:00 uur op de camping aan. Het is nog niet vol en we vinden een mooi plekje om te staan, maar net als we de camper waterpas hebben staan zien we een briefje aan de paal hangen dat deze plek is gereserveerd. Beetje jammer, hadden we eerder op moeten letten. Gelukkig zijn er nog plekken genoeg en vinden we een andere mooie plek. Het geld voor de overnachting doen we in een envelop en die stoppen we in de daarvoor bestemde brievenbus, zo gaat dat hier.
Prickly pear cactus
We zetten de stoeltjes buiten en genieten van het mooie weer tot het tijd om is om te gaan koken. Na het eten proberen we de generator uit om koffie te kunnen zetten, maar wat we ook proberen we krijgen geen stroom op de wandcontacten. Inmiddels is het 20:01 uur en komt de camphost aankloppen om te zeggen dat de generator uit moet, van 20:00 uur tot 8:00 uur mogen er geen generators aan, hij kijkt heel steng en we voelen ons een beetje betrapt, terwijl we geheel ten goede trouw zijn. Dan maar water koken en op de ouderwetse manier koffie zetten, we zijn het heus nog niet verleerd. Buiten is het nu echt aangenaam koel, maar dan worden we zo’n beetje opgevreten door de muggen, dus gaan we toch maar weer binnen zitten.

Vandaag gereden: 270 miles  (435 km)