dinsdag 28 april 2015
We gaan vandaag naar het Pima Air & Space Museum, het is
vlakbij de camping dus zijn we er al om 10:15 uur. We parkeren als enige op de
RV parkeerplaats, er zijn niet meer campers en er zullen er vandaag ook niet
meer bijkomen. We worden al voor de ingang ontvangen door een veteraan die als
vrijwilliger iedereen begroet, er werken op het hele complex 308 vrijwilligers.
Boneyard |
Van hem krijgen we een plattegrond van het terrein en de verschillende hangaars,
intussen komen er wat mensen aanwandelen die twee vrijkaartjes overhebben, die
geven ze aan de vrijwilliger waar wij mee staan praten, die ze gelijk aan ons
geeft. Dat is nog eens boffen. Bij de kassa kopen we er kaartjes bij voor de
bus tour naar de “Boneyard” en een voor de tram tour over het buiten terrein.
We doorlopen de eerste twee hangaars van het museum en zijn onder de indruk van
de vele vliegtuigen en met name de afmetingen van de vliegtuigen die hier
binnen staan. Om kwart voor twaalf melden we ons buiten voor de ingang voor de
tour naar de “Boneyard”. We moeten ons identificeren met ons paspoort want we
gaan naar de Davis-Monthan Air Force Base.
Mothballed |
Op deze militaire basis staan meer
dan 4000 vliegtuigen die volledig geconserveerd (mothballed) zijn. Niet alleen
Amerikaanse toestellen maar ook toestellen van vele (geallieerde) landen, er
staan ook een paar Nederlandse vliegtuigen. We rijden met de bus langs de vele opgeslagen
vliegtuigen van zowel het leger, de luchtmacht als de marine. Deze verzameling
geeft een mooi beeld van de vliegtuigen door de jaren heen. Onze gids is een
veteraan die 21 jaar bij de luchtmacht heeft gevlogen en is bovendien een
vlotte prater. Gedurende de vijf kwartier durende tocht praat hij aan één stuk
door, over elk vliegtuigtype dat we zien weet hij wel wat te vertellen.
Deze gekozen militaire opslagplaats van vliegtuigen in de “desert”
van Tucson heeft te maken met de altijd zeer lage luchtvochtigheid van > 10%,
de minimale neerslag en de keiharde caliche bodem van vaste klei-aardelaag die voorkomt
dat vliegtuigen mogelijk zouden kunnen wegzakken in de onderliggende grond. Als
een vliegtuig in opslag wordt genomen wordt deze geconserveerd, wat wil zeggen
dat alle brandstof en olie wordt verwijderd en wordt vervangen door een dunne
conserveringsvloeistof. Alle niet vliegtuig eigen elektronica, zoals tactische
radarsystemen, rotorbladen, vuurgeleidingssystemen, camera’s etc. worden apart
opgeslagen. De tere delen en alle naden worden afgeplakt met speciale tape en
beschermingsplaten en onder deze condities kunnen ze jaren blijven staan.
Hoewel het merendeel van de toestellen is afgeschreven en al verouderd is,
worden deze als een soort mobilisatie voorraad aangehouden. In het Pentagon
wordt bijgehouden en beslist welke de voorraden zijn. Daar wordt ook besloten
welke toestellen er nog verkocht kunnen worden of welke toestellen gesloopt of
ontmanteld moeten worden. Het reactiveren en vlieg klaar maken van een toestel
kan binnen een paar weken / maanden het geval zijn.
In de tijden na de Koude Oorlog
of de oorlog in Vietnam liep de voorraad op tot meer dan 6000 toestellen. Het
is uitermate indrukwekkend om deze duizenden toestellen te zien staan en niet
alleen gevechtshelikopters of straaljagers maar ook enorme transportvliegtuigen,
tankvliegtuigen, AWACs en passagiersvliegtuigen ten behoeve van
troepenverplaatsingen. Op deze basis worden nu ook de bommenwerpers ontmanteld
in het kader van kernwapenverdragen tussen Amerika en Rusland.
Terug bij het museum gaan we gelijk verder met de tram tour
over het buiten terrein van het museum waar zo’n 300 vliegtuigen staan
opgesteld. Ook deze gids is een oud vliegenier, naast de USA Airforce heeft hij
jaren voor de Coastgard en later voor de Border Control langs de Mexicaanse
grens gevlogen op vooral helikopters. Met meer dan 9000 vlieguren heeft hij al
zijn verhalen al zo vaak aan zijn vrouw verteld, dat hij een nieuw publiek
nodig had. Ook deze gids praat een uur lang en weet over elk van de meer dan
honderd toestellen die hij ons laat zien wat te vertellen. Wij wisten niet dat
er zoveel verschillende vliegtuigen bestonden.
Mig |
Dreamliner |
Van al die verhalen van de beide gidsen moeten we even
bijkomen, eerst maar eens lunchen in het restaurant. Daarna lopen we op ons
gemak nog eens over het buitenterrein om nog wat foto’s te maken en vervolgens
gaan we naar de 390th Memorial Museum in de volgende hangaar. Hier staat één
van de B17 van het 390th squadron opgesteld en zien we hoe de bemanning erin
heeft gezeten, gestaan en gelegen. Niet bepaald comfortabel en vooral de
schutter in het koepeltje onder de bodem mocht niet te lang zijn en moest zich
helemaal opvouwen om erin te passen. De B17 was de toonaangevende geallieerde bommenwerper in de tweede wereldoorlog in Europa.
B17 |
In hangaar 4 staat de B29 die de atoombommen op Hiroshima en
Nagasaki heeft gedropt in augustus 1945, deze hangaar is helemaal gewijd aan de
Tweede Wereldoorlog in zowel de Pacific als Europa. Op verschillende tableaus
komen ook de voedseldroppings aan het einde van de oorlog voor in bijvoorbeeld
Utrecht en ook veel beelden en foto’s over de slag om Arnhem. Pas tegen
sluitingstijd lopen we naar buiten, maar hebben we nu echt alles gezien?
Vandaag
gereden: 4 miles
Campground: Crazy Horse RV park
Geen opmerkingen:
Een reactie posten