geplande route

geplande route

Pima Air & Space Museum

dinsdag 28 april 2015

We gaan vandaag naar het Pima Air & Space Museum, het is vlakbij de camping dus zijn we er al om 10:15 uur. We parkeren als enige op de RV parkeerplaats, er zijn niet meer campers en er zullen er vandaag ook niet meer bijkomen. We worden al voor de ingang ontvangen door een veteraan die als vrijwilliger iedereen begroet, er werken op het hele complex 308 vrijwilligers. 
Boneyard
Van hem krijgen we een plattegrond van het terrein en de verschillende hangaars, intussen komen er wat mensen aanwandelen die twee vrijkaartjes overhebben, die geven ze aan de vrijwilliger waar wij mee staan praten, die ze gelijk aan ons geeft. Dat is nog eens boffen. Bij de kassa kopen we er kaartjes bij voor de bus tour naar de “Boneyard” en een voor de tram tour over het buiten terrein. We doorlopen de eerste twee hangaars van het museum en zijn onder de indruk van de vele vliegtuigen en met name de afmetingen van de vliegtuigen die hier binnen staan. Om kwart voor twaalf melden we ons buiten voor de ingang voor de tour naar de “Boneyard”. We moeten ons identificeren met ons paspoort want we gaan naar de Davis-Monthan Air Force Base. 
Mothballed
Op deze militaire basis staan meer dan 4000 vliegtuigen die volledig geconserveerd (mothballed) zijn. Niet alleen Amerikaanse toestellen maar ook toestellen van vele (geallieerde) landen, er staan ook een paar Nederlandse vliegtuigen. We rijden met de bus langs de vele opgeslagen vliegtuigen van zowel het leger, de luchtmacht als de marine. Deze verzameling geeft een mooi beeld van de vliegtuigen door de jaren heen. Onze gids is een veteraan die 21 jaar bij de luchtmacht heeft gevlogen en is bovendien een vlotte prater. Gedurende de vijf kwartier durende tocht praat hij aan één stuk door, over elk vliegtuigtype dat we zien weet hij wel wat te vertellen.
Deze gekozen militaire opslagplaats van vliegtuigen in de “desert” van Tucson heeft te maken met de altijd zeer lage luchtvochtigheid van > 10%, de minimale neerslag en de keiharde caliche bodem van vaste klei-aardelaag die voorkomt dat vliegtuigen mogelijk zouden kunnen wegzakken in de onderliggende grond. Als een vliegtuig in opslag wordt genomen wordt deze geconserveerd, wat wil zeggen dat alle brandstof en olie wordt verwijderd en wordt vervangen door een dunne conserveringsvloeistof. Alle niet vliegtuig eigen elektronica, zoals tactische radarsystemen, rotorbladen, vuurgeleidingssystemen, camera’s etc. worden apart opgeslagen. De tere delen en alle naden worden afgeplakt met speciale tape en beschermingsplaten en onder deze condities kunnen ze jaren blijven staan. Hoewel het merendeel van de toestellen is afgeschreven en al verouderd is, worden deze als een soort mobilisatie voorraad aangehouden. In het Pentagon wordt bijgehouden en beslist welke de voorraden zijn. Daar wordt ook besloten welke toestellen er nog verkocht kunnen worden of welke toestellen gesloopt of ontmanteld moeten worden. Het reactiveren en vlieg klaar maken van een toestel kan binnen een paar weken / maanden het geval zijn. 
In de tijden na de Koude Oorlog of de oorlog in Vietnam liep de voorraad op tot meer dan 6000 toestellen. Het is uitermate indrukwekkend om deze duizenden toestellen te zien staan en niet alleen gevechtshelikopters of straaljagers maar ook enorme transportvliegtuigen, tankvliegtuigen, AWACs en passagiersvliegtuigen ten behoeve van troepenverplaatsingen. Op deze basis worden nu ook de bommenwerpers ontmanteld in het kader van kernwapenverdragen tussen Amerika en Rusland.
Terug bij het museum gaan we gelijk verder met de tram tour over het buiten terrein van het museum waar zo’n 300 vliegtuigen staan opgesteld. Ook deze gids is een oud vliegenier, naast de USA Airforce heeft hij jaren voor de Coastgard en later voor de Border Control langs de Mexicaanse grens gevlogen op vooral helikopters. Met meer dan 9000 vlieguren heeft hij al zijn verhalen al zo vaak aan zijn vrouw verteld, dat hij een nieuw publiek nodig had. Ook deze gids praat een uur lang en weet over elk van de meer dan honderd toestellen die hij ons laat zien wat te vertellen. Wij wisten niet dat er zoveel verschillende vliegtuigen bestonden.
Mig
Hier staan ook weer vele gevechtsvliegtuigen opgesteld, maar ook transport vliegtuigen en vrachtvliegtuigen en helikopters. Zelfs een paar Presidentiele vliegtuigen staan er, die waarin Kennedy en Johnsson hebben gevlogen bijvoorbeeld. Een aantal vliegtuigen staan hier in bruikleen van de luchtmacht maar er zijn ook heel veel toestellen geschonken. Er staan hele oude vliegtuigen maar ook een Boeing 737 en sinds een maand staat hier ook de allernieuwste Boeing, de “Dreamliner”. Deze boeing 787 is gebruikt voor de testvluchten en niet meer bruikbaar voor de burgerluchtvaart, daarom is deze geschonken door Boeing.
Dreamliner
Deze testmachine is zo vaak tot over zijn kunnen getest, dat het renoveren en modificeren meer zou gaan kosten dan een nieuw vliegtuig bouwen. Binnen in de hangaar laat Boeing een film zien hoe deze “Dreamliner” wordt gebouwd. Het museum is uitermate trots op dit cadeau van meer dan 250 miljoen USD.
Van al die verhalen van de beide gidsen moeten we even bijkomen, eerst maar eens lunchen in het restaurant. Daarna lopen we op ons gemak nog eens over het buitenterrein om nog wat foto’s te maken en vervolgens gaan we naar de 390th Memorial Museum in de volgende hangaar. Hier staat één van de B17 van het 390th squadron opgesteld en zien we hoe de bemanning erin heeft gezeten, gestaan en gelegen. Niet bepaald comfortabel en vooral de schutter in het koepeltje onder de bodem mocht niet te lang zijn en moest zich helemaal opvouwen om erin te passen. De B17 was de toonaangevende geallieerde bommenwerper in de tweede wereldoorlog in Europa.
B17
In hangaar 4 staat de B29 die de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki heeft gedropt in augustus 1945, deze hangaar is helemaal gewijd aan de Tweede Wereldoorlog in zowel de Pacific als Europa. Op verschillende tableaus komen ook de voedseldroppings aan het einde van de oorlog voor in bijvoorbeeld Utrecht en ook veel beelden en foto’s over de slag om Arnhem. Pas tegen sluitingstijd lopen we naar buiten, maar hebben we nu echt alles gezien?


Vandaag gereden: 4 miles
Campground: Crazy Horse RV park


Geen opmerkingen:

Een reactie posten