geplande route

Big Bend NP - Rio Grande Village

dinsdag 14 april 2015

Omdat we de route enigszins hebben gewijzigd, lopen we een dag voor op het schema, bovendien is het heerlijk weer en lekker rustig op de camping, daarom hebben we besloten nog een dagje te blijven in Rio Grande Village. We staan wat later op en ontbijten wat uitgebreider zodat we pas om half twaalf vertrekken voor de dagelijkse sportieve bezigheden.
Mexicaanse huisvlijt
Eerst even naar de Boquillas Overlook waar we uitzicht hebben over de Rio Grande River en aan de overzijde Mexico met de kleine nederzetting Boquillas. Op de parkeerplaats ligt wat Mexicaanse huisvlijt met een bordje erbij dat elk artikel 6 USD kost. Er is niemand in de buurt om de handelswaar aan te prijzen of in de gaten te houden. Vanuit Mexico zwemmen de handelaren ’s morgens de rivier over om hun handelswaar uit te spreiden en dan zwemmen ze snel terug want aan deze kant zijn ze natuurlijk illegaal. ’s Avonds komen ze op dezelfde manier hun handelswaar en het geld weer ophalen, zo verdienen ze toch wat aan die ”Amerikaanse” toeristen van de overkant.
We rijden de Boquillas Road verder af richting de Trailhead waar we de trail willen volgen naar de ingang van de Boquillas Canyon. Ineens steekt vlak voor de auto een Roadrunner over, hij rent over de weg en pas aan de overkant vliegt hij op. Helaas rent hij te snel om een foto te kunnen maken.
Boquillas Canyon
Het eerste stuk van de Boquillas Canyon Trail is even klimmen, bijna boven komen we een aardige dame tegen die ons op het hart drukt vooral goed uit te kijken voor de ratelslangen en daar niet bovenop te gaan staan. Natuurlijk zijn ze bang voor mensen, maar ga je er op staan dan bijten ze echt. Medische hulp moet van buiten het park komen en het eerstvolgende ziekenhuis ligt op ongeveer 200 km. Zij komt uit de streek hier en zij verteld ons een verhaal dat een aantal jaren geleden hier een aantal mannen, die met kano’s op de Rio Grande River voeren, zijn beschoten en zelfs een aantal zijn doodgeschoten door de Mexicanen van de overkant. In de kranten stond destijds dat er toeristen zijn beschoten maar in werkelijkheid waren die mensen undercover agenten die op de illegale Mexicanen aan het jagen waren. Met haar goedbedoelde waarschuwingen in het achterhoofd, hoe groot is de kans dat we ooit nog levend van deze trail afkomen, lopen we verder naar boven. Boven hebben we een schitterend uitzicht op de rivier en op Mexico.
Ook hier ligt weer Mexicaanse handelswaar, wat van ijzerdraad met kralen gevlochten schorpioenen en Roadrunners, en een paar bontgekleurde wandelstokken. Nu zien we aan de overkant in de schaduw wel een Mexicaan, die in een kruiwagen ligt te doezelen, die ons toch wel in de gaten houdt. De trail gaat nu naar beneden en komt uit bij een zandpad langs het water, deze loopt nog een heel stuk langs de rivier richting de Boquillas Canyon. We zoeken waterschilpadden maar het water is erg troebel, waarschijnlijk door de behoorlijke regenval van de afgelopen dagen. Helaas we hebben ze niet kunnen vinden. De canyon zelf is heel smal met aan beide zijden hoge steile rotsen waar tussen de Rio Grande loopt.
Zo dicht bij Mexico
Zo aan het water staan we maar een paar meter van Mexico af. Ondertussen is het begin van de middag en zon brandt behoorlijk. Heelhuids, zonder slangenbeten en kogelinslagen, keren we verhit terug bij de camper. We hebben het probleem met de generator inmiddels opgelost, dus zetten we de airco even aan en nemen een koel drankje. Daarna rijden we terug naar de camping waar we ons zonnescherm uitproberen en lekker buiten gaan zitten, ook dit is vakantie vieren. Voor de lunch warmen we een paar overgebleven kipstukjes op en verorberen die samen met wat chips en een glas cola, we hebben onze lunch al helemaal aangepast aan die Amerikanen.
Om vijf uur gaan we nog een trail lopen, de Rio Grande overlook trail, deze start op de camping en loopt de eerste 300 ft over een houten pad naar een vlonder op het water. Daarna volgt er een pad omhoog de berg op waar we weer een andere kijk op de Rio Grande River krijgen, hier vandaan zien we ook de camping maar net niet onze eigen camper. Deze route leggen we in de volle zon af, waarbij we spijt hebben geen hoed meegenomen te hebben, met enigszins rode gezichten tot gevolg. Op de terugweg zien we weer een Roadrunner maar ook deze is ons te snel af. Terug op de camping zitten we nog een tijdje heerlijk van het weer te genieten voor het tijd is om de barbecue aan te steken. Helaas komen na het eten de muggen weer tevoorschijn en vluchten we naar binnen, met alle ramen open en het geluid van vele krekels op de achtergrond is het daar goed vertoeven.

Vandaag gereden: 12 miles  (19 km)