geplande route

Fort Davis en Guadalupe Mountains

donderdag 16 april 2015

Vanmorgen schijnt toch de zon weer al staat er nog wel veel wind. Na de ochtend routine gaan we nog even terug naar Alpine, we zijn door ons cash geld heen. Op deze camping kunnen we niet met een creditcard betalen maar hebben we onze laatste dollars moeten inleveren. Midden in het stadje is een grote supermarkt met een ATM zodat we in ieder geval genoeg hebben om vanavond in Guadalupe Mountains NP via de zelf-check-in onze plek te kunnen betalen. We doen gelijk maar wat boodschappen, waaronder fruit, drinkwater en ook de koffie is helemaal op en dat is toch wel van levensbelang.
Officiers woningen
Weer volledig voorbereid op een paar dagen in de natuur gaan we op weg naar Guadalupe Mountains National Park. We nemen niet de snelste weg over de State Highway, maar we gaan een scenic drive rijden dwars door de bergen. Eerst komen we bij Fort Davis waar we het Old Fort Davis bezoeken. We verwachten er niet veel van maar het blijkt best interessant te zijn zodat we daar toch nog een uur rondlopen. Fort Davis, een vooruit geschoven militaire nederzetting heeft een sleutelrol gespeeld in het beveiligen van de emigranten, handelaren en reizigers in het zuidwesten van Texas.
Soldaten barak
Fort Davis is gelegen aan de meest zuidelijke hoofdweg tussen San Antonio en El Paso in een natuurlijke inham in de Davis Mountains. In de periode 1854 tot 1861 beschermde de soldaten van het 8ste US Infantry  de reizigers tegen aanvallen van de Comanches, Kiowas en Apaches indianen en Mexicaanse bendes die het vooral gemunt hadden op de postkoetsen en koetsen konvooien. Tijdens de Civil War in 1862 namen de Conferate troops Fort Davis over van de Union, maar in 1862 herstelde  de Union hun gezag. Zij pakten hun oude rol weer op en zorgde voor veilig transport op deze belangrijke handelsroute. Rond 1880 werd het garnizoen US Infantry van Fort Davis ingezet om de Apaches en hun leider Victorio te verdrijven naar Mexico, hierbij zijn zowel de commandant Col. Benjamin Grierson als veel van zijn manschappen gedood door Mexicaanse soldaten.
Nadat de Indian Wars ten einde waren gekomen keerde de rust terug in het gebied en hielden de soldaten zich bezig met het beveiliging van rail transporten, het repareren van wegen en telefoonlijnen en het bestrijden van banditisme. In 1891 werd het grensdetachement opgeheven en de grensbewaking anders georganiseerd. De US Department of Interior heeft Fort Davis aangewezen tot National Park en de laatste 10 jaar veel gebouwen gerestaureerd op de oude fundamenten.
Twee barakken van de soldaten zijn opnieuw opgebouwd en ingericht, zo ook de officiersverblijven aan de overzijde van het exercitie terrein. Daar staat nu ook de woning van de commandant welke in volle glorie is hersteld. Ook het hospitaal, de Head Quarters kantoren, de winkel en de  post van de wachtcommandant zijn weer te bezichtigen. De stallen van de Cavalerie zijn er niet meer maar toch treffen we een soldaat te paard aan die zomaar 125 jaar later het terrein komt oprijden in vol ornaat om voor ons te poseren en om 12.00 uur de “mess call” te blazen voor het middageten in de kantine.
Daarna rijden we verder op de TX 118 die bekend staat om zijn “wildlife viewing” maar we zien alleen Golden Eagles hoog in de lucht en weer een Roadrunner, die ons alweer te snel af is. De enige manier om een Roadrunner te fotograferen is als hij achter glas staat bij het Visiters Center. De rest van het wild life houdt siësta zo midden op de dag.
Roadrunner
Via Van Horn rijden we naar Guadalupe Mountains National Park, jammer dat we nog niet door hebben dat we in Van Horn de laatste benzinepomp tegen komen voordat we het park inrijden. In het park is geen mogelijkheid om te tanken en we hebben nog maar en kwart tank, dus moeten we spaarzaam met onze benzine omgaan. De volgende mogelijkheid om te tanken is morgenochtend bij de Carlsbad Caverns, 35 miles verderop. Vlak voor het park gaat de klok een uur terug zodat we al vroeg bij het Visitors Center aankomen. We worden erop attent gemaakt dat de campground snel volloopt met RV’s (Recreation Vehicles waaronder ook onze camper valt) dus moeten we zo snel mogelijk een plekje claimen, daarna kunnen we terug komen, want er is een interessante diashow over de Guadalupe Mountains. De camping is niet meer dan een parkeerplaats voor passanten waar 20 plekken zijn gereserveerd voor campers. Campers die ’s nachts willen blijven staan betalen $8,00 per nacht.
Pine Spring Campground
Er zijn nog maar 2 plekken over die geschikt zijn voor de grotere campers, zoals die van ons, dus we hebben mazzel. We betalen onze plek en wandelen dan terug naar het Visiters Center voor de beloofde diashow, waarna we een kleine trial / wandeling maken in de omgeving om door middel van een “selfguided walk” iets te leren over de natuurlijke plantengroei van deze omgeving.
De zon is inmiddels verdwenen achter een dik wolkendek en de wind laat zich flink gelden, fijn om weer terug te zijn in onze eigen “woonkamer”, de airco hebben we niet nodig dus de generator hoeft niet aan. Misschien kiezen we vanavond wel voor de verwarming, de hoogte zal ons qua temperatuur parten gaan spelen, over afwisseling gesproken!

Vandaag gereden:  178 miles  (286 km)