geplande route

geplande route

Tussenstop in Georgetown

woensdag 8 april 2015

Een huis wordt in twee delen vervoerd
Die interstates, het hoofdsnelwegennetwerk,  zijn we nu echt zat, het navigatie apparaat wordt nu zo ingesteld dat de snelwegen worden vermeden. Helaas is het een erg basic apparaatje wat we hebben meegekregen zodat met één vinkje zowel de interstate als ook de state highways worden vermeden. Raar dat daarin bij een Amerikaanse Garmin geen onderscheid wordt gemaakt. De rit vandaag is veel rustiger en minder druk, het lange lint van asfalt en beton van vooral tweebaanswegen wordt geregeld afgewisseld door kleine dorpjes. 
We wilden even pauzeren in het dorpje Holland maar voor we één keer boe konden roepen waren we er al weer uit. Geen wooden shoe of windmill te bekennen, niet eens een naambord om te fotograferen. 
Tijdens de rit rijden we om beurten en lezen we de krant en een lang artikel over het ontstaan van Texas.  Samengevat en wel handig om te weten voor de rest van de blog, het gebied dat nu Texas heet, werd oorspronkelijk bevolkt door Indianenstammen, zoals eigenlijk in heel Amerika het geval was. In het tegenwoordige Texas wonen nog steeds negen stammen, waarvan de Apache en de Comanche de belangrijkste en bekendste zijn. Op 6 november 1528 zette de Spaanse ontdekkingsreiziger Álvar de Vaca, die schipbreuk had geleden, als eerste Europeaan voet op Texaanse bodem.
Texas is dan ontdekt en regelmatig hebben nieuwe “bezetters” hun vlag op Texaanse bodem laten wapperen waaronder Frankrijk, Spanje, Mexico, de Republiek Texas, de Verenigde Staten van Amerika en de Geconfedereerde Staten van Amerika. Texas maakte in de eeuwen na de Spaanse verovering deel uit van de Spaanse kolonie Nieuw-Spanje. Van 1685 tot 1689 behoorde Texas tot de Franse kolonie Fort Saint Louis. Daarna behoorde het gebied aan niemand toe en was het zelfstandig, tot na de Mexicaanse onafhankelijkheid, in 1821, toen werd Texas een deel van Mexico. Intussen migreerden veel Anglo-Amerikanen naar Texas, die uiteindelijk getalsmatig de Spaanstalige bevolking overtroffen. De Anglo-Texanen werden Texians genoemd, de Spaans/Mexicaanse Texanen Tejano's. 
Toen in 1835 de Mexicaanse dictator Antonio López de Santa Anna de grondwet van 1824 verving en Texas indeelde in departementen, riepen de Texians de onafhankelijkheid van Texas uit. Na eerst te zijn verslagen bij de legendarische slag om de Alamo wisten de rebellen in het voorjaar van 1836 Santa Anna te verslaan en gevangen te nemen bij de slag bij San Jacinto, die vervolgens de onafhankelijkheid van de Republiek Texas erkende. De Texanen beschouwden de rivier de Rio Grande als hun westgrens. In 1840 ontstond aan de andere zijde van de Rio Grande voor een korte tijd de onafhankelijke Republiek van de Rio Grande. Toen die in hetzelfde jaar op gewelddadige wijze terug bij Mexico werd gevoegd vreesde Texas voor zijn onafhankelijkheid en zocht verdere toenadering tot de Verenigde Staten. Op 29 december 1845 bekrachtigde de Amerikaanse president James K. Polk een wet, waarmee Texas werd geannexeerd. Texas werd daarmee de 28e staat van de Verenigde Staten. Een jaar later brak na een gevecht in het gebied dat zowel door Mexico als de Verenigde Staten werd opgeëist de Mexicaans-Amerikaanse Oorlog uit maar de grenzen hielden stand. Tijdens de daarop volgende Amerikaanse Burgeroorlog koos Texas als slavenstaat de kant van de Geconfedereerde Staten van Amerika.
Ook landbouwmachines zijn te breed voor de weg
De komende weken komen we vooral in plaatsen die belangrijk zijn geweest in het ontstaan van de staat Texas. We zijn op weg naar San Antonio waar de slag om Alamo heeft plaatsgevonden, maar dat is niet in één dag te rijden dus maken we een tussenstop in Round Rock, een “voor”stad van Austin, de hoofdstad van Texas. Wij waren van plan om downtown Austin nog wat historische bezienswaardigheden te bekijken en daarna te gaan shoppen in een outlet-mall. Dit plan moeten we bijstellen, even de stad inrijden met deze camper lukt niet op een morgen en we krijgen ook niet goed inzicht in de parkeerfaciliteiten. We kiezen er voor om morgen wel naar de outlet-mall  aan de stadsgrens te gaan en daarna nog een stukje te rijden als we onze koopwoede kunnen beteugelen. Onze volgende stop is dus Round Rock en we rijden naar de eerste campground op ons lijstje. Geen camping te bekennen natuurlijk en weer een bord “for sale” in een stuk grasland bij het geregistreerde adres. De volgende camping wil ons ook niet hebben, dit is alleen voor ‘long stays’ er is zelfs geen eigenaar te bekennen, alleen een telefoonnummer voor informatie. We zien geen enkele vrije plek dus bellen heeft geen zin. Verder kunnen we in Round Rock geen RV camps meer vinden, op naar Georgetown een kwartiertje verder dan maar. We maken weer een lijstje met campings maar dan is het bij de eerste keus raak. Alle plaatsen zijn bezet maar er is nog één plaatsje achterin bij de camper opslag waar wel stroom en water is maar geen dump, daar mogen we gaan staan. Een rustig plekje met aan de andere kant van het hek twee nieuwsgierige paarden. Het is te winderig om buiten te zitten en te warm om binnen te zitten, maar met alle ramen tegen elkaar op wordt de temperatuur binnen heel aangenaam en kunnen we een gewoon binnen eten met een aangenaam briesje door de haren. Dit is niet de windy city Chcago maar windy Texas alleen het scheelt 30 graden.

Vandaag gereden:  237 miles (381 km)
Campground: East View RV ranch - Georgetown



4 opmerkingen:

  1. Austin: Doe Lance Armstrong de groeten! En vraag eens hoe ie zich nu voelt als ex-topsporter....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas André, we zijn hem niet tegen gekomen in de file in Austin.

      Verwijderen
  2. Stoere foto Cathy. Jammer dat je niet kan zien welk deel van de auto nog achter je rug zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 8 meter achter me moet je er zelf maar bij bedenken :)

      Verwijderen