geplande route

Joshua Tree National Park - Colorado Desert

donderdag 30 april 2015

Het wordt vandaag zo mogelijk nog warmer dan gisteren zegt de buurvrouw, maar ondanks dat het vannacht niet onder de 22˚C is gekomen hebben we toch uitstekend geslapen, we hebben zelfs moeite met wakker worden. Omdat we toch op elektriciteit aangesloten waren hebben we gisteravond de airco een paar uur laten draaien voor we gingen slapen, daardoor was het in de slaapkamer heel aangenaam vannacht.
Voordat we de interstate weer opdraaien om onze weg te vervolgen rijden we eerst nog even door de enige straat die Quartzsite rijk is om het stadje te bekijken. Naast de vele campgrounds zijn er ook een aantal RV werkplaatsen en RV opslagplaatsen en hier en daar een winkel. We gooien de tank vol en vullen de koelkast met wat verse producten zodat we de komende twee dagen weer in de natuur kunnen bivakkeren. Op naar het Joshua Tree National Park. Als we de Colorado River oversteken komen we in Californië, onze tiende en laatste staat van deze reis. Nu we Arizona hebben verlaten zien we ook geen Saguaro cactussen meer. We rijden door de Colorado Desert die er erg droog en vooral dor uitziet, zelfs de meeste bomen zijn van dorst omgekomen. In het Joshua Tree National Park gaan we eerst naar het Visitors Center om de nodige informatie op te halen en de Annual Pass te laten zien zodat we geen entree hoeven te betalen. Er zijn drie campgrounds waar we met onze grote camper mogen gaan staan. Bij de zuidelijke ingang, waar we nu zijn, is één campground, de Cottonwood Campground. Hier mogen we gaan staan op basis wie het eerst komt heeft een plek, we vinden een leuk plekje en betalen middels de bekende enveloppe die we in de brievenbus stoppen. Het is pas 13:00 uur maar al 39˚C, we hebben geen zin om nu al te gaan wandelen dus zonnescherm naar beneden, alle ramen tegen elkaar open en lekker luieren met een boek en de folders lezen van het park.
Het Joshua Tree National Park ligt ten oosten van het gebied tussen Los Angeles en San Diego en de afmetingen zijn ongeveer 100 km van oost naar west, en 50 km van noord naar zuid.
Het park wordt gekenmerkt door twee totaal verschillende woestijnlandschappen: De lage Colorado Desert in het zuidoosten en de hoger gelegen, vochtigere en iets koelere Mojave Desert. Deze is het gebied waar "Joshua trees" (Yucca brevifolia) groeien, een plantensoort uit het geslacht van de Yucca, waar het park zijn naam aan dankt. Naast de Joshua trees is het park ook bekend om zijn vreemde rotsformaties. De heuvels en rotsen bestaan uit massief gesteente, dat is verbrokkeld in losse stukken (boulders). Deze heuvels zijn geliefd voor wie houdt van rotsklimmen en boulderen. De Mojave Desert ligt op ongeveer 1000 meter boven zeeniveau, de Colorado Desert ligt veel lager, en is daardoor aanmerkelijk warmer. Voordat het in 1994 een nationaal park werd, was het een nationaal monument en dus is het nu beter beschermd.
De generator mag maar een paar uur aan op deze campground en dat is pas vanavond tussen 7 en 9 uur, dus de airco moet nog even wachten. Om half vijf wagen we het erop en willen we de Mastodon Peak loop gaan lopen. Via de verharde weg gaan we eerst naar de parkeerplaats vlakbij de campground waar de trail begint. Na een half uur lopen is de parkeerplaats nog niet in zicht en is het voor ons eigenlijk veel te warm om verder te gaan, we gaan terug maar willen een stuk afsnijden door dwars door de desert te lopen. Dat blijkt een grote vergissing te zijn want nu moeten we over een heuvel heen, de combinatie van hitte, mul zand en flink klimmen en geen windje is niet fijn. We doen er uiteindelijk net zo lang over als over de verharde weg. Al met al zijn we een uurtje weg geweest en redelijk gesloopt als we terug komen. Eerst maar eens veel koud water drinken en daarna een pilsje en langzamerhand koelen we weer af tot normale proportie. Als de zon onder is leggen we wat karbonaadjes op de barbecue en warmen wat nasi uit de vriezer op, een uitstekende combinatie, zoals je hem enkel op een camping zal eten!

Vndaag gereden:  170 miles  (274 km)
Campground: Cottonwood Campground – Joshua Tree National Park

1. Kijk dat noem ik pas vakantie je tempo aanpassen aan de temperatuur niets hoeft alles kan..............