woensdag 8 april 2015
Een huis wordt in twee delen vervoerd |
Die interstates, het
hoofdsnelwegennetwerk, zijn we nu echt
zat, het navigatie apparaat wordt nu zo ingesteld dat de snelwegen worden
vermeden. Helaas is het een erg basic apparaatje wat we hebben meegekregen
zodat met één vinkje zowel de interstate als ook de state highways worden
vermeden. Raar dat daarin bij een Amerikaanse Garmin geen onderscheid wordt
gemaakt. De rit vandaag is veel rustiger en minder druk, het lange lint van
asfalt en beton van vooral tweebaanswegen wordt geregeld afgewisseld door
kleine dorpjes.
We wilden even pauzeren in het dorpje Holland maar voor we één
keer boe konden roepen waren we er al weer uit. Geen wooden shoe of windmill te
bekennen, niet eens een naambord om te fotograferen.
Tijdens de rit rijden we
om beurten en lezen we de krant en een lang artikel over het ontstaan van Texas.
Samengevat en wel handig om te weten
voor de rest van de blog, het gebied dat nu Texas heet, werd oorspronkelijk
bevolkt door Indianenstammen, zoals eigenlijk in heel Amerika het geval was. In
het tegenwoordige Texas wonen nog steeds negen stammen, waarvan de Apache en de
Comanche de belangrijkste en bekendste zijn. Op 6 november 1528 zette de
Spaanse ontdekkingsreiziger Álvar de Vaca, die schipbreuk had geleden, als
eerste Europeaan voet op Texaanse bodem.
Texas is dan ontdekt en
regelmatig hebben nieuwe “bezetters” hun vlag op Texaanse bodem laten wapperen
waaronder Frankrijk, Spanje, Mexico, de Republiek Texas, de Verenigde Staten
van Amerika en de Geconfedereerde Staten van Amerika. Texas maakte in de eeuwen
na de Spaanse verovering deel uit van de Spaanse kolonie Nieuw-Spanje. Van 1685
tot 1689 behoorde Texas tot de Franse kolonie Fort Saint Louis. Daarna behoorde
het gebied aan niemand toe en was het zelfstandig, tot na de Mexicaanse
onafhankelijkheid, in 1821, toen werd Texas een deel van Mexico. Intussen
migreerden veel Anglo-Amerikanen naar Texas, die uiteindelijk getalsmatig de
Spaanstalige bevolking overtroffen. De Anglo-Texanen werden Texians genoemd, de
Spaans/Mexicaanse Texanen Tejano's.
Toen in 1835 de Mexicaanse dictator Antonio
López de Santa Anna de grondwet van 1824 verving en Texas indeelde in
departementen, riepen de Texians de onafhankelijkheid van Texas uit. Na eerst
te zijn verslagen bij de legendarische slag om de Alamo wisten de rebellen in
het voorjaar van 1836 Santa Anna te verslaan en gevangen te nemen bij de slag
bij San Jacinto, die vervolgens de onafhankelijkheid van de Republiek Texas
erkende. De Texanen beschouwden de rivier de Rio Grande als hun westgrens. In
1840 ontstond aan de andere zijde van de Rio Grande voor een korte tijd de
onafhankelijke Republiek van de Rio Grande. Toen die in hetzelfde jaar op
gewelddadige wijze terug bij Mexico werd gevoegd vreesde Texas voor zijn
onafhankelijkheid en zocht verdere toenadering tot de Verenigde Staten. Op 29
december 1845 bekrachtigde de Amerikaanse president James K. Polk een wet,
waarmee Texas werd geannexeerd. Texas werd daarmee de 28e staat van de
Verenigde Staten. Een jaar later brak na een gevecht in het gebied dat zowel
door Mexico als de Verenigde Staten werd opgeëist de Mexicaans-Amerikaanse Oorlog
uit maar de grenzen hielden stand. Tijdens de daarop volgende Amerikaanse
Burgeroorlog koos Texas als slavenstaat de kant van de Geconfedereerde Staten
van Amerika.
Ook landbouwmachines zijn te breed voor de weg |
De komende weken komen we vooral
in plaatsen die belangrijk zijn geweest in het ontstaan van de staat Texas. We
zijn op weg naar San Antonio waar de slag om Alamo heeft plaatsgevonden, maar
dat is niet in één dag te rijden dus maken we een tussenstop in Round Rock, een
“voor”stad van Austin, de hoofdstad van Texas. Wij waren van plan om downtown
Austin nog wat historische bezienswaardigheden te bekijken en daarna te gaan
shoppen in een outlet-mall. Dit plan moeten we bijstellen, even de stad
inrijden met deze camper lukt niet op een morgen en we krijgen ook niet goed
inzicht in de parkeerfaciliteiten. We kiezen er voor om morgen wel naar de
outlet-mall aan de stadsgrens te gaan en
daarna nog een stukje te rijden als we onze koopwoede kunnen beteugelen. Onze
volgende stop is dus Round Rock en we rijden naar de eerste campground op ons
lijstje. Geen camping te bekennen natuurlijk en weer een bord “for sale” in een
stuk grasland bij het geregistreerde adres. De volgende camping wil ons ook
niet hebben, dit is alleen voor ‘long stays’ er is zelfs geen eigenaar te
bekennen, alleen een telefoonnummer voor informatie. We zien geen enkele vrije
plek dus bellen heeft geen zin. Verder kunnen we in Round Rock geen RV camps
meer vinden, op naar Georgetown een kwartiertje verder dan maar. We maken weer
een lijstje met campings maar dan is het bij de eerste keus raak. Alle plaatsen
zijn bezet maar er is nog één plaatsje achterin bij de camper opslag waar wel
stroom en water is maar geen dump, daar mogen we gaan staan. Een rustig plekje
met aan de andere kant van het hek twee nieuwsgierige paarden. Het is te
winderig om buiten te zitten en te warm om binnen te zitten, maar met alle
ramen tegen elkaar op wordt de temperatuur binnen heel aangenaam en kunnen we
een gewoon binnen eten met een aangenaam briesje door de haren. Dit is niet de
windy city Chcago maar windy Texas alleen het scheelt 30 graden.
Vandaag gereden: 237 miles (381 km)
Campground: East View
RV ranch - Georgetown
Austin: Doe Lance Armstrong de groeten! En vraag eens hoe ie zich nu voelt als ex-topsporter....
BeantwoordenVerwijderenHelaas André, we zijn hem niet tegen gekomen in de file in Austin.
VerwijderenStoere foto Cathy. Jammer dat je niet kan zien welk deel van de auto nog achter je rug zit.
BeantwoordenVerwijderenDie 8 meter achter me moet je er zelf maar bij bedenken :)
Verwijderen